fbpx

Corona glas halfvol: 17.179.918 niet zieken

 

Positieve instelling helpt tegen corona angst

Als Bee Charged en expert op gebied van stress wil ik toch even mijn gedachte delen over alle berichten over Corona Virus. Zelf volg ik dagelijks de ontwikkelingen en kan ik mij voorstellen dat bij mensen nu het gevoel van angst ontstaat. Gedachten over, wat nou als het hier ook komt? Tot: We gaan allemaal dood!!! (tja waarheid, maar op dit moment??) Zullen de revue gepasseerd zijn bij sommigen. Ook zijn er mensen al erg bezig met wat er gaat gebeuren in de Economie. Oh jee er komt weer een crisis aan. De markt stort in! Realistisch of niet? Ik houd mij vast aan de gedachte: Er zijn op het moment van schrijven 17.179.918 niet corona zieken in Nederland. Maar daar hoor je niemand over…

Hoe kan het dat sommige mensen totaal geen greintje angst in zich hebben? Hoewel anderen al voor maanden eten hebben ingeslagen en vier mondkapjes over elkaar heen dragen? Een kort gesprek met mijn zus, die vanuit Zwitserland rustig in de bergen het hele verhaal heeft aanschouwd gaf mij inzicht. Zij bekijkt het vanuit een realistisch perspectief. Ze heeft informatie bij betrouwbare bronnen opgezocht (geen facebook). Ze doet wat ze kan met gezonde voeding, vitamines en handen wassen en heeft geen angst. Het gaat dus om de wijze waarop we over dit soort bedreigingen denken en hoe we ermee omgaan. Dát maakt of we wel of niet bang worden.

Stress door angst verminderd weerstand

Dan nog iets; Stress verminderd onze weerstand. Gedurende korte stressperioden ben je vatbaarder voor virussen en verkoudheid. Volgens onderzoekers werkt het immuunsysteem minder door spanningen en stress. Dit ingewikkelde systeem kan minder goed kleine ontstekingen in ons lichaam temperen, waardoor kans op ziekte groter is. Nog meer reden om te zorgen dat we het gevoel houden in control te zijn en een positieve instelling te houden!

Placebo Werkt!!! Vitamine C en desinfectie

Of vitamine C inname of desinfectie werkt om het virus buiten je lichaam te houden moet je aan een arts vragen (er zijn te veel voors en tegens over te vinden om er een goede mening over te hebben). Wat ik wel weet is dat onderzoek heeft uitgewezen dat placebo’s werken. Een pil waar geen werkende middelen inzitten helpt in veel gevallen al bepaalde symptomen te verminderen.

Het gaat er dus om dat je gelooft in dat wat je gebruikt, zo voel je controle en krijg je rust. Je verdrijft de stressreactie uit je geest en lichaam en je zet je Parasympatisch systeem in werking. (het systeem dat je lichaam in ruststand zet) Zoals hierboven aangegeven gaat je afweersysteem weer beter werken en kun je ziektes beter afweren.

Nog meer manieren om angst, stress en spanningen tegen te gaan:

          Ademtechnieken/ mediteren

          Wandelen/ sporten (heb je echt een burn-out ga niet voluit)

          Realistische informatie opzoeken EASE YOUR MIND!!

          Glas halfvol gedachte, blijf positief

          Praat en reflecteer op je gedachten. (eventueel met je coach)

          Denk in wat je zelf kan doen (GOED IS GOED GENOEG!)

          NLP technieken helpen super goed op dit onderwerp. Zie hieronder een simpele techniek om op andere gedachten te komen.

NLP Swish techniek (bij lichte angst)

Wees er bij deze oefening van bewust dat jij met jou geest de hele dag gedachten, gevoelens en beelden creëert. Vergelijk het met je telefoon, waar kunt zoomen, maskers kunt gebruiken de belichting kunt aanpassen. Jij bent in control en jij kunt dus ook je gedachten aanpassen naar wat jij wilt. De swish techniek helpt je daarbij.

 

 

 

 

 

 

1.       Denk aan het ongewenste gedrag (emotie angst) waar je van af wilt. Maak een groot, helder kleurrijk beeld van dit gedrag (precies dat waar je angst of stress door krijgt) en zet dit even aan de kant. (swipe het weg)

2.       Denk aan hoe het eruit zou zien als je de volledige controle hebt over je toekomst, waar je je alle keuzes maakt die je wilt maken in je leven. Maak hier een beeld van wat totaal onweerstaanbaar is. Stel je er ook een stem bij voor die je verteld hoe graag je dit wilt bereiken.

3.       Neem het grote heldere beeld van het ongewenste gedrag uit stap 1 en zet links onder in de hoek een klein donker beeld van het gedrag wat je wilt bereiken uit stap 2. Maak in hoge snelheid het grote heldere beeld donker, op hetzelfde moment wordt het kleine beeld groot en vervangt het grote beeld. Maak het nieuwe beeld heel groot en helder.

4.       Herhaal de oefening 5 keer achter elkaar. Bij iedere swish maak je het geluid swish!

Lukt het je niet om zelf van je stress of spanning af te komen? Neem vrijblijvend contact op voor meer technieken en informatie: 0653155987

Bronnen: https://www.volkskrant.nl/wetenschap/placebo-effect-werkt-zelfs-als-mensen-weten-dat-ze-neppillen-slikken~b2449dab/?referer=https%3A%2F%2Fwww.google.com%2F
Psychiatrie een inleiding 9e editie pag 112 – 113 stress en het immuunsysteem.

 

 

Blog artikelen

Bee Charged heeft gewerkt met...