fbpx

Crisis stress heftiger dan normaal!

“Ik voel de hete adem van mijn baas in mijn nek, ook al ben ik thuis aan het werk. Ik haal de uren nooit die ik normaal haal. Ik kan ook niet alle avonden door werken als de kinderen in bed liggen. Even tijd voor mezelf is ook belangrijk.” We staan op anderhalve meter afstand voor de supermarkt en de spanning zie je in haar ogen. Ik realiseer me dat veel mensen met dit probleem zitten op dit moment.

Hoe lastig is thuiswerken voor jou? Vind je het lastig om de focus te houden met de kinderen om je heen? Of mis je juist je collega’s om te kunnen sparren en slaat de eenzaamheid toe. Via zoom elkaar spreken is toch anders dan in het echt, met een kopje koffie erbij en goede grappen die afgewisseld worden door de serieuze bespreking.

Hoe voorkom je dat deze kleine ergernissen steeds groter worden en tot stress leiden? In onzekere tijden is dat lastig, omdat je meerdere factoren tegelijk ervaart. Er wordt in de krant zelf al voor gewaarschuwd; Pas op voor de Corona burn-out!

Waar krijg jij stress van?

Een of twee vervelende spanningen leveren nog geen stress op. Dat gebeurt (vaak) pas als zaken gaan opstapelen. Als we maar één ding hebben waar we spanning door ervaren is dat niet zo erg, maar uit onderzoek is gebleken dat zeven of meer spanningen wel tot de vervelende stress leiden. Kom je boven de 40 zaken die spanning opleveren, dan heb je een hoog stressniveau. Wil je je eigen stressniveau testen? Schrijf dan op welke zaken op dit moment allemaal spelen.

Bijvoorbeeld: Thuiswerken, kinderen schoolbegeleiding, onzekerheid inkomsten, onzekerheid gezondheid van zelf of omgeving, niet genoeg uren werken, niet genoeg opdrachten/ successen op het werk, rotzooi van kinderen, niet genoeg tijd voor sport, niet naar de kapper kunnen, missen collega’s of andere vormen van eenzaamheid.

Je ziet, spanningen zijn er in grote, maar ook in kleine mate. De kapper kan zo klein lijken, maar is het stressfactor 40 dan kan het de spreekwoordelijke druppel zijn die de emmer doet overlopen. Je hersenen zien het verschil niet tussen grote spanningen en kleine helaas.

De coping strategie.

Nu je weet hoe je stress krijgt is het belangrijkste natuurlijk, hoe kom ik ervan af! Dat kan door coping strategieën. Oftewel, hoe ga je met stress om? We maken verschil tussen verschillende strategieën emotie regulerende en situatie regulerende strategieën.

Probleem of feit?

Een situatie regulerende strategie gaat, zoals het woord het eigenlijk al zegt over de situatie. Je gaat kijken of je het probleem kunt oplossen. Neem het voorbeeld van het aantal uren werken; kun je op andere momenten van de dag werken, of meer tijd creëren door kinderen af te leiden door een spelletje. Onder deze categorie vallen de praktische oplossingen voor je probleem. Hou je oplossingen wel gezond. Werk inhalen in plaats van slapen is bijvoorbeeld geen goed idee en de kans om de stress te vergroten is zeer groot

Gedachten en emoties.

De tweede optie is het reguleren van je emoties, dit is voor veel mensen lastiger. We leren dit immers vaak niet op school of in onze opvoeding. Beter omgaan met onze gedachten en emoties is vaak wel een effectieve wijze van stressreductie, vooral als je het probleem niet kunt oplossen. Zoals crisistijd. Er zijn zo veel zaken waar we geen invloed op hebben, maar waar mensen toch zich druk over blijven maken. Laat deze zaken bewust los en focus je op zaken waar je wel invloed op hebt. Een aantal bewezen manieren om stress te reduceren zijn;

          Wandelen

          Ontspannen door meditatie, yoga of ademhalingsoefeningen

          Fysieke (huishoudelijke) inspanningen

          Gezonde voeding

          Creatieve bezigheden

Ook hier zijn er ongezonde coping strategieën te bedenken. Je emoties weg eten, shoppen, drinken of het gebruik van drugs zijn daar voorbeelden van.

In het kort.

Heb je meerdere spanningen tegelijk in je leven dan is de kans op stress groter. Probeer zaken op te lossen waar dat kan. Lukt dat niet zie het probleem als een feit. Ga er anders mee om door er anders over te denken en te voelen of de focus te verleggen.

Wil je hier graag verder mee aan de slag? In de training Meer passie en energie op je werk leer je in zeven weken beter omgaan met stress in Destress Body and Mind.

Blog artikelen

Bee Charged heeft gewerkt met...